Wednesday, October 9, 2013

Tahu vs. Tak Tahu

Dalam aku terkejar-kejar untuk siapkan projek Master,aku sangka semua orang dah tahu kisah aku yang kehilangan anak baru-baru ni. Tapi rupanya silap. Masih ada 'seguni' orang lagi yang tak tahu cerita. Dulu awal-awal peristiwa,semua orang yang tahu,diamkan diri dari bertanya. 

Sampai aku laki-bini duk pelik;

"Diorang taknak tanya kita ke pasal baby?"

Dah tak tahu sangat agaknya.Aku laki-bini pun kata;

"Agaknya diorang jaga hati kita takut kita sedih,benda tu kan sensitif.."

Macam tu la kitorang berdua buat kesimpulan.Tapi aku sangka,semua dah tahu cuma tak berani nak tanya atau tunggu masa yang sesuai baru nak tanya.Nak dijadikan cerita dalam 2-3 hari ni,banyak pulak orang yang baru terjumpa aku dan tanya pasal baby.

  1. "Eh,dah bersalin? Mana babynyaaa?"
  2. "Hai Su..Camne,baby sihat?"
  3. "Slimnya lepas bersalin.Baby hantar kat nursery ke?"
  4. "Wah mummy ni..bila nak ajak kita datang tengok baby?"

Dan..banyak lagi.Time ni la mula duk fikir,hmmm...

Rizqi,
Semua orang pun tanya pasal Rizqi.Semua orang pun teringin nak tengok Rizqi. Tapi mama dah cakap dan cerita satu persatu.Semua orang terdiam.Diorang rasa bersalah pulak sebab tanya mama.Tapi diorang tak salah sebab diorang pun tak tahu cerita.Alhamdulillah.Tuhan beri kekuatan pada mama untuk terus tabah untuk bercerita tanpa reaksi sedih sedikit pun.Hmmm..dah hampir 4 bulan Rizqi di SANA.Tentu seronok.Mama tak tahu lagi pengakhiran hidup macammana..syurga neraka pun entah ke mana lagi.Bila la agaknya kita boleh jumpa? 

Kalau la ada medium untuk aku bercakap dengan Rizqi macam kata-kata kat atas,dah lama aku buat.Dan kalau la aku diberi peluang untuk mengandung Rizqi balik,dah lama aku jaga dia betul-betul dan dah lama aku bercakap banyak-banyak dengan dia setiap waktu kalau tahu dia akan pergi.Setiap nafas yang bernyawa ada perasaan dan dia faham apa yang mak dia rasa,kata kawan aku. Aku fikir lagi, agaknya dia tahu kesusahan aku waktu sekarang. Hmm..anak pulak yang berkorban untuk mak.. ;(

0 comments: