Wednesday, November 13, 2013

Berasal Dari Kelantan?

Aku tak boleh tipu yang aku orang Kelantan yang asli.

Bukan orang asli.Orang putih bilang 'pure'.Maksud memang asal dari Kelantan.

Kenapa aku tak boleh tipu? Sebab ada beberapa perkataan yang aku susah nak sebut dengan bahasa melayuuuu nya! haha.Kalau dah sebut dengan bahasa melayuuuu nya pun,bunyi dan nada dia tetap bau budu.Susah nak menyamar kecuali aku avoid guna ayat-ayat yang boleh mengantoikan diri sendiri.

Kadang-kadang aku cuba menyamar,dengan cara tak mengantoikan diri macam statement tadi. Ada yang teka aku dari macam-macam negeri. Heh! Bukan bangga,tapi perasan kejap yang aku sebenarnya boleh jugak sorok sesuatu.

Aku ambil experience dari waktu aku sekolah di johor.

Dari form 1 sampai form 5 hidup di JB.Bukan calang bandar. Bila berkawan dengan budak-budak dari bermacam negeri,aku mudah terikut dengan bahasa-bahasa diorang. Loghat Johor IsyaAllah,aku boleh tolong translate kan kalau siapa-siapa tak faham. Cuma jangan campur perkataan jawa,please! Aku memang  tak belajar bahasa jawa.

Dari sini bermula.

Aku belajar cakap bahasa pasar macam : Diorang,Korang,Kitorang,Ngko,Aku, Benda alah ni, Benda alah tu, saingg, geborr,dan macam-macam lagi yang aku tak larat nak tulis satu-satu.

Yang pasti,kalau bukan aku belajar dari johor,dah tentu aku tak reti pun nak guna perkataan tu kat tempat lain dan rasanya aku akan bercakap bahasa skema seperti : Saya,Awak, Kami Semua, dan lain-lain sebab kat kelantan,mana wujud perkataan tu.

Kat Kelantan yang wujudnya- Aku,Mung,Dio,Kawe, Demo Tu, Sek Dio, Ambo dan lain-lain.

Nampak tak bezanya? Dan sekarang aku di utara. Jumpa benda lain pulak.-Hang,Depa,Kami,Hangpa..

Motifnya entri aku kali ni adalah,penting jugak kita merantau ke tempat orang.Bimbang kalau duduk di tempat sama,pemikiran duk ikut tempat tu jela.Contoh,lahir di Kelantan,sekolah rendah+menengah dia kelantan,kerja di Kelantan.Sudahnya,memang akan jadi anti negeri lain.Dah banyak aku perhati. Dah tu macam mana orang tak meluat? Hidup tak bercampur dengan negeri lain. Jangan la marah kalau orang kutuk awak sebab terlalu kenegerian. Tak pasal-pasal orang lain pun dipersalahkan atas dasar  satu negeri.

Satu benda aku nak nasihat.Berkawan lah dengan semua orang.Berbilang negeri,berbilang bangsa.Jangan sampai orang kata kita sombong,tak bercampur dengan orang. Okeh? babai. ;)

0 comments: