Saturday, November 30, 2013

Ikan Rebus!

Ada kawan pernah tanya,kenapa aku rebus ikan?

Aku senyap sekejap.

Sebab bukan sorang je yang tanya,dah ramai yang pernah tanya.Lepas tu terfikir eh,tempat diorang ni tak pernah buat macam ni ke? Takkan tempat aku je yang buat.

Ikan Rebus!
Dari kecik,aku selalu tengok ada ikan rebus kat rumah. Mummy akan panaskan setiap hari bersama garam dan asam keping kemudian simpan. Kata mummy,makin lama makin sedap ikan rebus ni.Kenapa buat macam ni? Kata mummy;

"Orang zaman dulu tak ada peti sejuk.Ni satu-satunya cara nak bagi ikan tahan lama.."

Apa yang kita nak buat dengan ikan rebus ni? Eh,macam-macam boleh buat tau. Paling senang,goreng je macam tu.Takyah gatal-gatal nak letak kunyit dengan garam.Dah memang sedap je macam tu,rasa masam masin. Ikan rebus ni jugak boleh buat masak lemak. Tak kira la Masak Lemak Cili Padi ke,Gulai Nasi Berlauk (Kelantan style) ke, Ikan Singgang (Kelantan style) ke, Gulai Nasi Dagang ke.Hmmm..banyak kan?Bergantung kepada jenis ikan la,tak semestinya rebus ikan macam dalam gambar tu je kan?

Lepas ni kalau korang jumpa orang rebus ikan,jangan rasa pelik lagi tau korang2? Hehe

3 comments:

adrianna syaz said... Reply To This Comment

Mcm ni rupanya ikn rebus yg sedap tu trhasil ya..hehe..feveret sya ni..

Naniey Jemiey said... Reply To This Comment

rebus then goreng... memang best.. naniey selalu buat..akeke...

http://upsidesdown.blogspot.com

ada masa singgahlah yaa

Suhaila Zahari said... Reply To This Comment

@Naniey Jemiey

Nyum2..sedap kan? ;)