Sunday, May 4, 2014

Harumanis vs. Anggur

Selama 7 tahun aku kat Perlis,ni la first time aku singgah melawat Ladang Anggur Perlis.Entah la,dah kawin baru jumpa ladang anggur,taman ular,taman herba,cafe harumanis.Kalau tak kawin lagi,mesti tak sampai lagi.
Yela.zaman bujang ke laut sikit,tengok wayang,shopping dengan kawan-kawan. Dah kawin ni,kureng sikit la bab-bab tu.

Kata husband,sudah-sudah la tu.

Ok.Baik bos.

Lawatan yang tak dirancang. Rasa bosan tak tahu nak buat apa,maka pergi la kitorang ke Sg.Batu Pahat,Kangar untuk merasa harumanis tahun ni. Orang kata tahun ni banyak menjadi. Harga pulut harumanis pun boleh tahan. RM5.50 tambah dengan harga jus RM2.50.Total RM8.Hmmmm! Harga sudah up nampaknya. Aku tak ada perasaan sebenarnya. Sebab tak ada yang menariknya harumanis ni.Yang ada cuma mulut-mulut orang dan media-media yang terlalu besarkan isu harumanis ni. Cuma yang boleh aku kata, buah harumanis tu gebu.Sebab tu rasa dia lemak. Jangan terpengaruh dengan cakap-cakap orang pasal mempelam harumanis ni sebab manis dia macam makan mempelam lain yang manis. Tu je.

Ohh! Tentang pulut harumanis. Jujur aku cakap,tak berbaloi sebenarnya nak beli pulut harumanis tu. Kalau nak beli,baik korang beli pulut dia je sebab pulut dia sedap! Buah tu korang beli la sendiri dan makan dengan pulut. Orang Perlis panggil pulut = puluit. Take note ye! 

Total : RM8.Korang fikir la sendiri.Hehe


Rasa nak makan,sila la ke sana.Rasa tak berbaloi,toksah makan,ok! Tapi try la dulu.Lepas tu jangan datang-datang lagi dah.hehehe. Aku nasihatkan sebelum datang,bawak la serunding ke,ikan masin ke,sedap jugak makan dengan pulut ni. Sebab aku dan kawan-kawan makan pulut harumanis dengan serunding. Makcik-pakcik semua terkejut tengok pinggan kitorang ada serunding.Agaknya dia pun tak terfikir nak buat macam kitorang buat!

Untuk pengetahuan korang,tahun ni harga harumanis dah cecah RM28 sekilo.Paling mahal setakat ni.Korang beli sekilo dapat 2 biji je lepas tu balik tanam kat rumah.Esok-esok harga dah RM40 kot.Sila balik tanam sekarang supaya manfaatnya dapat kat anak cucu korang.

Ok.Setel hal harumanis.

Sekarang cerita pasal anggur pulak.Tak jauh dari tempat makan pulut harumanis ni,ada ladang anggur.Waktu datang ni,anggur tak masak lagi,kata pakcik guard akhir bulan 5 baru dia masak. 










Nak masuk ladang anggur,sila la sediakan duit yang cukup. RM3 satu kepala. Jugak sama,tak berbaloi. Ladang kecik,panas terik matahari dan buah tak masak lagi. Kalau dah masak baru best,boleh petik sendiri buah dengan kadar RM20 sekilo.Siapa gila bergambar,tempat ni sesuai untuk korang berselfie. Cuma pencahayaan kurang baik sikit,gambar gelap. (Aku ada gambar selfie kat ladang ni,tapi semua gelap).Hmmm ;(

Aku nasihatkan,datang ladang ni bawak kipas muka banyak-banyak sebab panas! Ini bukan Cameron Highland ye,ini Perlis negeri yang beriklim tropika.

Aku rasa setakat ni dulu. Mata berat. Ok Bai! :)








4 comments:

misz sheyla said... Reply To This Comment

teringin nk mkn harummnis ni...kt sini xde pulak jual harum mnis dr perlis...

Cik Puan iLa said... Reply To This Comment

@misz sheyla

Hehe.InsyaAllah,satu hari nanti mesti akan ada rezeki utk merasa harumanis. ;)

NS said... Reply To This Comment

anggur tu cantik sbb bulat sungguh.. hehehehe... tu la, dr haritu kite terfikir, manis harumanis ni, mcm manis mangga biasa yg manis ke? hehehe

Cik Puan iLa said... Reply To This Comment

@NS

Hehe..Aah..anggur bulat2.hehe.Rase biasa je makan harumanis..tak tau la kalau org lain rse lain.hehe