Friday, June 4, 2010

Asal usul buah tamar


Semua orang pun makan buah tamar atau orang panggil buah kurma.Bila datangnya bulan Ramadhan,semua orang beli buah kurma sebab kita disunatkan makan kurma/sesuatu yang manis sebelum menjamah lauk lain waktu berbuka.Aku dapat info ni daripada salah seorang rakan e-mailku.Dia memang suka forward-forward benda baru.So,aku nak cerita sikit pasal buah kurma.

Tahu tak sebenarnya kurma tu adalah hasil lebihan tanah yang Allah swt ciptakan Nabi Adam AS dulu? Ada 2 jenis tamar sebenarnya,tamar jantan dan tamar betina.Tamar betina ni tumbuh masa zaman Siti Maryam di mana selepas sahaja melahirkan anak,Siti Mariam hanya makan buah tamar sahaja.Dan tamar jantan pulak asalnya daripada kelahiran Nabi Isa AS yang tumbuh sebelah tamar betina.Hasil daripada 'kahwin bunga',maka dapatlah hasil tamar yang elok.

Bezanya??
Kalau bunga jantan,ia akan keluarkan debu-debu halus.Masa ni,ketika tamar betina keluarkan bunga,petugas (orang Arab) akan panjat pokok tamar betina dan diorang akan lakukan kahwin bunga (ditepuk-tepuk,disapu 2,3 ranting bunga jantan kepada setandan bunga betina dari tandannya.Untuk hasilkan buah tamar yang berkualiti, mesti disenyawakan dengan tangan manusia,tidak boleh binatang atau diterbangkan angin.

Pokok tamar ni ibarat seperti ayah saudara kita.Nak tau sebab apa?Aku pun baru tahu yang apabila kita sentuh debu jantan dan digosok pada tangan,dengan kuasa Tuhan baunya adalah seperti 'air mani'.Kalau nak buah yang elok,mesti disenyawakan oleh tangan manusia,sebab pokok ni adalah lebihan tanah kejadian Nabi Adam AS..Wallahualam..Ajaibnya ciptaan Tuhan,kan?
Buah tamar tak berbau sebab Allah swt nak pelihara kesuciannya.

p/s: Sebaik-baik buah yang serasi dengan badan adalah buah tamar kerana ia adalah sebahagian dari kita. :)

0 comments: