Sunday, August 29, 2010

Aku seorang yang.....
 
1. Pantang kalau orang tak ikut masa dan menjejaskan masa aku.
    SEBAB   : Di rumah,abah seorang yang punctual,pantang lambat sket,mesti kene
    marah.Di sekolah,masu band,kalau pukul 5ptg kena turun,pukul 4.45ptg mostly semua orang dah ada.
    AKIBAT : Lebih pentingkan diri sendiri,asalkan tak menjejaskan aku dlm apa2 situasi.Rela
    pergi mkn,shopping  sorang2,tak perlu menunggu utk sekian lama.

2. Seorang yang berjimat di kalangan rakan-rakan
    SEBAB     :  Di rumah, Mummy seorang yang sangat jimat.Makanan yang dah lama pun,dia
    kata boleh makan lagi.Bendasing dalam makanan pun dia sanggup buang asalkan makanan
    tu boleh lagi dimakan.Ketupat Nona dalam kotak yang berusia 2,3 tahun pun masih lagi
    disimpan.
    AKIBAT   :  Aku sanggup berjimat soal makanan,utk dapatkan benda lain. Apa lagi bila ada
    kenduri,majlis berbuka puasa,sambutan aidilfitri,aku pasti tak melepaskan peluang.

3. Pantang orang usik barang-barang tanpa kebenaran.
    SEBAB     :  Di rumah,abah juga pantang bile barangnya diusik.Kena marah la jawapnya.
    AKIBAT   :  Sebelum aku marah orang,aku lebih suka susun barang dengan elok,kertas2
    semua dalam fail.Kalau susunan tak teratur, maknanya ada orang yang usik!!

4.Senang terjaga dari tidur
   SEBAB     : Tak pasti.Mungkin kerana mummy ku juga begitu.Tak perlu guna jam
   loceng,dia dah tahu pukul berapa.
  AKIBAT   : Dari sekolah hingga Universiti, tiap2 hari aku yang kejut kawan2 bangun.Pelik
   juga bila alarm bunyi,tapi diorang tak bangkit2 jugak!

5. Tak suka cerita masalah pada orang lain
    SEBAB    : Selagi boleh settle,settle sendiri.Jangan libatkan orang lain.Orang lain pun
    banyak masalah.
    AKIBAT  :  Cenderung utk sentiasa pendam apa yang berlaku.Pahit dan manis,hanya diri
    ini sahaja yang tahu.

6. Suka makan dan tak pernah cerewet soal makan.
    SEBAB   :   Dah terbiasa duduk di asrama,menu berbeza-beza.Sedap atau tak,kalau perut
    dah lapar,apa boleh buat.Duduk la kat mana2 sekali pun,setiap makanan adalah
    sedap.Jangan ditanya sedap atau tidak,kerana jawapan sudah pasti, SEDAP!
   AKIBAT  :   Sanggup habiskan sisa2 makanan kawan-kawan yang tak habis.Bagiku, selagi
   makanan itu wujud,makanlah.Nanti kalau sumber makanan tak ada,kita akan tercari2
   makanan.

7. Tak suka orang ambil tahu apa yang dibuat
    SEBAB    :  Suka dengan kata2," Pandai2 bawak diri".Setiap orang ada life masing-
    masing.Sudah besar dan tahu setiap tindakan yang dibuat itu baik buruknya.
    AKIBAT  :  Dilabel sebagai seorang yang misteri dan tak ramai yang mahu dekat!!

 8.Aku tahu,tapi aku gagal utk explain
    SEBAB    : Dah terbiasa dari kecik suka mendiamkan diri sebab takot kena marah.Bila nk
    bercakap,selalu  kena potong,
    AKIBAT    : Dalam kelas,bila kawan2 suruh explain,aku terus jadi blur,tapi boleh pulak explain dengan
    tulisan.Macam jawap exam or test,kertas penuh dengan explaination yang ntah ape2.Kalau suruh
    cakap,tak reti.
 

0 comments:

Lilypie Angel and Memorial tickers