Tuesday, July 3, 2012

Dah kerja ke belum?

Kisah seorang budak yang baru tamat pengajian,

Mentang-mentang dah habis belajar,semua orang topik sama je,"Dah dapat kerja?".Macam biasa,aku dengan rendah dirinya kata,"Belum lagi,sedang mencari!".

Kalau ikutkan hati,nak je cakap.."Sabar la,aku tengah fikir ni,nak kerja ke nak sambung belajar lagi!" Perlu ingat,rezeki dan hala tuju setiap orang berbeza. Ada orang rasa dah penat belajar,memang dah tak nak lagi mengadap hal-hal pelajaran. Ada orang life dia,dia teringin sangat nak kerja mungkin dia nak cari pengalaman atau nak ringankan beban keluarga. Tu semua aku hargai.

Nampaknya masih lagi mencari-cari jalan yang pasti..Kita merancang,Tuhan menentukan. Aku percaya, ke mana saja hala tuju lepas ni,pasti ada hikmahnya. Rezeki orang tak sama macam rezeki kita. Kata Ustaz Azhar Idrus, kalau Tuhan bagi apa sahaja yang kita mintak serentak,nanti bertembung dengan permintaan orang lain. Huru-hara la dunia jawapnya. Contoh; semua orang mintak nak kerja bulan depan,semua orang dapat kerja bulan depan..kalau dapat tempat yang sama? Tak ke huru-hara jadinya?

6 comments:

eelobor said... Reply To This Comment

heheh...itu lah lumrah mulut orang. masa belajar tnya bila nak abis. dah abis tnya bila nk keja. dh keja, tnya bila nk kahwin. dh kawin, sibuk tnya bila nk dpt anak lak. dh ada anak pn sibuk tnya bila nk tmbh lg... bla bla bla.... huhuhu, merepak kat sini lak saya nie.

Afasz said... Reply To This Comment

sy dulu masa dah bis belaja....

rehat dulu... rasa mls nk keje..rehat dlm 2 3 4 bulan then dpt keje.. then berthn 2 bulan je.. pastu dpt offer selepas seminggu. alhamdulillah..

good luck

salam singgah n follow sini.

Cik Ila said... Reply To This Comment

@eelobor

Mulut org mmg susah nak berhenti bercakap.Bila tido je stop..bangung kang sambung blk.haha

Cik Ila said... Reply To This Comment

@eelobor

Mulut org mmg susah nak berhenti bercakap.Bila tido je stop..bangung kang sambung blk.haha

Cik Ila said... Reply To This Comment

@Afasz

Alhamdulillah..rezeki masing2 kan.. ;)

Leadership Developmant Training said... Reply To This Comment

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.