Wednesday, May 15, 2013

Setan Ada Di Mana-Mana Sahaja!

Lumrah rasanya.Manusia memang tak pernah puas dengan apa yang dia ada.Apalagi kalau mata asyik pandang orang lain punya happy,bahagia,mula la rasa macam..TAK ACI! 

Aku bukan baik dan berhati suci,tapi aku jugak bukan kategori jahat.Cuma kadang-kadang yelah,setan tu ada di mana-mana sahaja.Aku taknak kawan dengan setan,tapi setan tu yang nak cuba kawan dengan aku.Ya Allah! Kuatkan iman ku.Tu yang selalu aku mintak.Tapi sekali doa,beratus-ratus pulak setan datang.

Tu la punca hati-hati manusia sangat kotor dan busuk.

Aku jugak tak terkecuali.

Kadang-kadang aku rasa macam apa yang ada dah cukup.Tapi bila tengok orang senang,aku rasa macam ishh,tak boleh jadi ni.Aku nak jugak senang macam dia.Mula-mula dapat kesenangan,memang kita rasa bersyukur sangat-sangat.Tapi bila orang lain pulak dapat kesenangan dan waktu tu kita tengah kecundang,kita rasa macam kenapa bukan aku yang senang macam dia?

Ibarat macam ni la.

Korang dah kawin.Lepas tu korang jumpa orang yang lain yang pada fikiran korang,dia la sepatutnya yang paling layak jadi pasangan korang.Masa tu setan datang suruh korang rasa menyesal tahap dewa! Mula la dalam hati duk fikir,kenapa la bukan dia yang aku jumpa dulu? 

Menyesal pun tak guna,kena terima qada' dan qadar.Sama macam kesenangan dan kesusahan.Entri ni  sebenarnya nak pujuk diri sendiri supaya sentiasa bersyukur walaupun kadang-kadang setan tu datang tanpa diundang.Serius! Aku tak pernah panggil setan,tapi dia datang. Agaknya kalau manusia boleh nampak setan,aku mesti tak jumpa jalan keluar sebab terlampau banyak setan.

Fuhh,muhasabah diri untuk ke sekian kalinya malam ni.Harap-harap emosi kembali stabil.Harap-harap la! ;)

p/s : Nama baby tak jugak jumpa.Susah betul nak cari nama untuk anak sendiri.Salah pilih nama,nanti besar anak salahkan kita pulak.Macam aku tanya mummy aku,kenapa nama aku macam ni? Nurul,Nur,Siti semua tak ada. Haha ;p

2 comments:

Berita Kaki said... Reply To This Comment

yaa..muhasabah itu yg penting :)

Suhaila Zahari said... Reply To This Comment

@Berita Kaki

Ya! Btul tu.. ;)