Sunday, February 19, 2012

Perkataan yang biasa di Perlis

Adoi.Sakit 'lehiaq' aku duk baca satu blog ni.Dia tunjuk perkataan yang biasa guna di Penghelih! Aku dah 6 tahun kat Peghelih cuma 1,2 perkataan je tau beza Penghelih dengan negeri-negeri lain.Tapi blog ni buat list banyak benda yang aku baru tahu.Nice entri!

Rupanya,banyak beza perkataan yang diguna pakai di Peghelih dengan negeri utara yang lain.Antaranya;

  1. TAK SANGGA  - bermaksud SAKAN punya SAKAN punya SAKAN lah.
  2. SAYOP ...... bermaksud LEWAT ..... misalnya bangun tidoq lewat .... depa nanti kata .... MANGKIT SAYOP. (kalau di Kedah, Penang, Perak (utara) plak..... ianya bermaksud jauh.... jauh .... nun di langit biru ..... kira SAYUP menjulang ke awan (langit lah tu). Atau bagi deria pendengaran ..... SAYUP2 kedengaran di telinga bunyi suara yang mendayu2 mendendangkan lagu di bawa angin bayu.
  3. CEMUIH ........ (naik CEMUIH) ..... bermaksud MELUAT ..... BOSAN ......MENYAMPAH ....... (bagi puak2 Kedah, Penang, Perak (utara) plak .... ianya bermaksud JEMU, PUAS DAH sebab dok kena benda yg sama saja).
  4. PULUIT - asalnya dari perkataan PULUT ..... TAPI puak2 Peghelih akan tambah 'i' selepas 'u' ..... maka jadilah PULUIT ...... Puak2 Peghelih saja buat lagu tu. Ulu banat punya jenis ......Ulu betoi .....
  5. TAKUIT - ini pun mcm tu gak .... asalnya dari perkataan TAKUT ...... jadi TAKUIT.
  6. PATUIT - pun lagu tu gak .... asal dari perkataan PATUT ...... malah banyak jugak lagi yg di tokok tambah di ubahsuai dgn cara lagu ni ...... macam2 yg dok ada.
Kalau nak tahu banyak lagi perkataan-perkataan di utara (mana la tau nak jadi orang utara ke,nak kerja ke),so boleh tengok blog ni...

4 comments:

Manissah Yusoff said... Reply To This Comment

hye cik ila, meet me the newbie in blogging. hohohohoh
p/s : info utk diri sndr gak tu

Cik Ila said... Reply To This Comment

@Manissah Yusoff

Thanks atas kunjungan.. ;)

robotkuning said... Reply To This Comment

setahun duduk perlis.banyak kenangan sana.jom pi makan puluit ayam.nyum-nyum.tetiba lapaq tak sangga-sangga aih. ;)

Cik Ila said... Reply To This Comment

@robotkuning

ahha..lawak la komen die.. ;p