Thursday, December 1, 2011

Proses membakar mayat

Tak pasti kat Malaysia,cara bakar macam mana,tapi kat luar Malaysia,macam ni la caranya untuk membakar mayat bagi yang bukan beragama Islam..

1. Sebelum dibakar, mayat dimasukan dulu ke sebuah mesin pendingin, untuk pastikan layak dibakar (Eh,boleh ye macam tu? Ingatkan main bakar je..)


2. Setelah layak untuk dibakar, petugas akan memeriksa seluruh barang yang melekat ditubuh mayat. Kalau ada benda berharga, nanti akan menjadi milik ahli warisnya/ keluarga yang ditinggalkan.


3. Petugas mulai menyiapkan Oven pembakaran.


4. Proses pembakaran pula. Mayat dibakar dengan suhu antara 1400 – 1800 darjah F. 



5. Mayat yang dibakar, tapi tidak semuanya hancur menjadi abu,masih dalam bentuk serpihan tulang.. Beberapa tulang yang keras seperti tulang panggul, masih boleh dikenali.


6. Untuk memastikan serpihan tadi berubah menjadi abu, tulang itu akan dimasukkan ke sebuah mesin pengisar.


7. Abu yang sudah siap untuk dikirim kepada ahli keluarga.




p/s : Orang Islam..kita dikuburkan..sebab terciptanya kita daripada tanah,dan kembalinya kita kepada tanah juga..

10 comments:

Redbloodsnow said... Reply To This Comment

lain agama...lain cara pengembumian dorg kan :)

Ieqa Swetluv said... Reply To This Comment

Mak aihh sadisnya tengok org yang mati dengan cara camni.. bersyukur agama Islam mengebumikan jenazah dengan sebaik-baik cara..



" Dari tanah dia datang, dan dari tanah juga dia kembali.. " =)

msredcheesecake said... Reply To This Comment

Seksa mayat kalau cam tu...

Cik Ila said... Reply To This Comment

@Redbloodsnow

Syukur agama Islam bukan mcm ni kan..

Cik Ila said... Reply To This Comment

@Ieqa Swetluv

Btul tu...dari mana asalnya kita,dari situ la kita dikembalikan..

Cik Ila said... Reply To This Comment

@msredcheesecake

Btul tu kak msred...seksa mayat..huhu

hyz said... Reply To This Comment

baru tahu caranya...

Cik Ila said... Reply To This Comment

@hyz

Gitu la kira-kiranya... ;)

APAN said... Reply To This Comment

gitu rupanya...

Cik Ila said... Reply To This Comment

@APAN

Gitu la kirenya.. ;)