Wednesday, July 6, 2011

Lupa daratan

Kalau korang nak tahu,orang Kelantan sangat tak suka bila jumpa orang satu negeri dengan dia (lahir dan tinggal di Kelantan) bercakap BUKAN bahasa Kelantan dengan dia.Sepanjang 23 tahun aku hidup,memang aku akui benda tu betul.


Aku tak tipu.Kebanyakkan orang Kelantan yang tinggal di negeri lain,ada jugak terpesong dan kononnya dah lama sangat tinggal kat negeri lain dan terlupa nak cakap bahasa Kelantan.Kalau ada yang boleh terima pun,mesti belakang-belakang,duk mengata jugak akhirnya.Menyampah kot.Sama-sama 1 negeri,buat la cara sekampung.Lain la kalau ada orang negeri lain tengah join sekaki bersembang,boleh la guna bahasa standard.


Aku rasa,walau kat mana pun kita berada,kena ingatlah asal-usul kita sebab sebaik-baik tempat yang kita duduk,baik lagi duduk tempat sendiri.Duk kat negeri orang,buat cara menumpang,jangan berlagak macam kita lahir kat situ pulak.

p/s: Aku pulak yang lebih-lebih emo,apsal eh?haha

2 comments:

nazrinafifi said... Reply To This Comment

ho! jolo dohh!!!

Cik Ila said... Reply To This Comment

nazrinafifi : hahaha ;p