Friday, August 24, 2012

Ayam Masak Paprik

Dah macam masuk kelas masakan.Orang lain puasa,aku tak puasa.Masak la sorang-sorang pom pang pom pang kat dapur.Bukan pom pang pom pang mercun ye.Budak-budak punya mercun dah habis agaknya,senyap je.Kalau tidak,aku rasa nak maki je budak yang main mercun kuat-kuat tu.

Resepi rahsia kedua adalah Ayam Masak Paprik.Simple je,rasa nak buat sebab dah lama tak makan masakan paprik kedai makan kat universiti waktu jadi student dulu.

Limau purut buat modal.

Bahan-bahan;

Ayam (kuantiti ikut suka)
1 ulas bawang putih (ditumbuk)
1/2 labu bawang besar (ditumbuh)
1 sudu cili boh
Sos Tiram/ Kicap
Carrot (dihiris)
1 labu bawang besar (dihiris)
Daun limau purut

Cara-cara;

1. Rebus/Goreng ayam (ikut suka nak buat,gambar atas tu digoreng)
2. Tumis bahan yang ditumbuk bersama cili boh hingga naik bau.
3. Masukkan  sos tiram/kicap (ikut suka jugak,gambar atas guna sos tiram)
4. Masukkan ayam tadi dan kacau bersama carrot,bawang besar dan daun limau purut.Hidangkan.





2 comments:

pazil said... Reply To This Comment

makin ke arah blog resepi.nyum

Cik Ila said... Reply To This Comment

@pazil

Haah la,tak leh jadi ni..Kena tukar ke asal balik..