Thursday, August 9, 2012

Panas Baran

Mungkin dilahirkan sebagai seorang yang boleh tahan panas baran jugak.Cuma tak la se'baran' kucing yang tengah gaduh kat luar rumah.

Bila rasa baran tu datang,terdetik dalam hati."Ohh baran,kenapa kau muncul,bikin aku susah la macam ni!"

Baran tu pandai.Dia datang masa orang lain tak baran.Heran jugak.Kenapa kau muncul wahai baran.Kau memang menguji iman.Tapi bagus jugak baran datang,sekurang-kurangnya terfikir untuk beristighfar pada Yang Maha Esa.Kembali kepada Pencipta yang Agung!

Baran,dilabel sebagai aspek kelemahan dalam diri kita.Dia datang dan pergi sesuka hati tanpa  kira waktu dan tempat kejadian.Tak nak pun dia datang,tapi dia datang jugak.Tanda-tandanya bila rasa bengang tahap gaban,kaki&tangan jadi sejuk,duduk tak boleh buat kerja,fikiran melayang entah ke mana..baran pun datang berlumba-lumba 1500meter dari arah entah dari mana.Selagi tak selesai,selagi tu la duduk dalam kesejukan,hati yang tak tenang,jiwa meronta.

Tolong ye ibu-ibu dan bapak-bapak,orang yang tengah baran jangan la diusik ataupun dinasihatkan seperti anak kecil.Makin baran ada la.

Baran sifatnya tak bagus.Dalam Islam pun menyuruh kita bersabar.So,kalau dia datang,pandai-pandai la jaga baran masing-masing ye.

p/s: Motif menulis,sedang agak baran sebenarnya.Tapi paksa diri untuk cool,bulan-bulan puasa ni kan,kena sabar.


0 comments: