Wednesday, August 22, 2012

Hormat senior

Semua orang pernah melalui zaman jadi junior dan senior.Terutama di sekolah,kolej dan universiti.Tapi tak semua tau erti hormat antara senior dan junior.Tak semua tau macam mana beza bila bercakap dengan senior dan junior.Nak kata tak sekolah,tak pulak.Orang tua nasihat,sama macam iklan dalam TV.Yang tua dihormati,yang muda disayangi.Tapi orang zaman sekarang,yang tua diperli-perli dah lanjut usia.Yang muda pulak berlagak macam dia dah lama hidup atas muka bumi ni.Nasihat orang yang lebih tua dia ignore je.Biasalah,dah pandai.Agaknya laa..

Aku tiba-tiba rasa beruntung sebab diberi peluang untuk masuk sekolah berasrama di mana kat situ lah tempat aku belajar segala macam hal termasuk budaya untuk hormat orang.Sumpah! Zaman sekolah dulu,golongan ke-2 yang aku paling takut selepas cikgu adalah kakak senior. Macam takut habis! Kena pulak style muka bengis,suka marah-marah,suka menjeling budak junior,lagi la aku takut.Silap-silap kena sound,mampus! Senior suruh buat apa-apa, aku layan aje.Takut punya pasal.

Bila dah jadi senior,terbawa-bawa sifat macam senior dulu.Rasa nak buat muka bajet garang.Dalam hati baik sebenarnya.(Ya Allah,perasannya!).Secara automatik,junior pun ibarat macam kita junior dulu.Muka seposen sebab takut senior.

Kalau di sekolah kita ala-ala terpaksa hormat senior,bila keluar sekolah dan masuk kolej/universiti,secara automatik korang akan terbiasa hormat pada orang yang lebih tua. Benda ni memang terbukti bila aku masuk universiti.Aku terbawa-bawa perasaan takut dengan senior sampaikan takut nak berkawan dengan senior.Bukan nak riak,tapi kadang-kadang terfikir,budak yang tak boleh hormat orang ni,mesti time sekolah dia pun sama tak hormat sesiapa pun.

Ada orang yang tak minta dihormati,tapi tak bermakna kita boleh sesuka hati pijak kepala dia.Sekurang-kurangnya tunjuk rasa hormat pada diorang supaya orang rasa senang dengan kita. Sangat kecewa tengok budak-budak sekarang,tak ada langsung sifat hormat pada orang yang lebih dewasa dari dia.Kalau langgar tu main langgar jela,tak pusing dah minta maaf ke apa.Kalau bercakap tu memang tak berlapik la,main cakap je tak fikir apa.Haih.macam-macam la budak-budak sekarang.

p/s : Rasa excited melampau bila dulunya kita takut senior tu,takut senior ni.Tapi bila dah dewasa,senior yang kita kononnya takut tu baik dan lembut sangat.Rasa macam,alahai..kenapa dulu kau tak macam ni,kan bagus?Haha


0 comments:

Lilypie Angel and Memorial tickers