Wednesday, August 24, 2011

| Egois |

Back to basic...

Rasa dah malas pulak ping blog kat mana-mana.Asyik kantoi je blog dekat orang lain.Kalau tak kantoi pun,ada jugak yang style copy link,bagi kat orang lain link blog aku ni.Deng! Apa kau ingat blog aku ni kerepek pisang nak pass-pass kat orang lain?

Agak kasar di situ.

Hari ni topik pasal ego.Sepanjang 23 tahun usia aku..ada la 3-4 orang kata aku ni ego.Benarkah?Entah,aku pun tak sedar..standard la tu,kalau orang kata kita macam-macam,kadang-kadang kita tak sedar pun apa yang orang kata tu betul ke tidak.Kan?

Terima kasih kepada yang sudi menegur,apa lagi berjaya bikin hati aku panas sekejap.--> Biasa lah ego,sama macam keras kepala,tak nak dengar orang cakap dan tak boleh terima kenyataan.Cukup mencabar emosi! Haha.Dan seperti biasa,lumrah bagi orang ego adalah pantang bila ada yang menegur,cepat angin satu badan.Apa-apa yang orang cakap,semua kita tak nak dengar.Biasa lah,nama pun ego..nak layan buat apa orang cakap kan?Tapi kadang-kadang,ego tu bagus..sebab kita cuba percaya pada diri sendiri,tanpa perlu terlalu dengar cakap orang sampai hidup punah-ranah.Ego jugak mempertahankan diri dan kawal perasaan supaya tak mudah percaya pada orang.

Tapi banyak keburukan ego termasuk,orang akan lari dari kita dan orang yang ego takkan risau pun orang lari dari dia.Berani hadapi risiko-->Biasa la.nama pun ego,last-last dia cakap,"Ada aku kisah?"

Kajian aku menunjukkan sebenarnya orang yang berani tegur kita ego tu,dia pun boleh tahan ego jugak.Sebab tercabar dek keegoan orang lain sampai dia geram kenapa orang taknak dengar/percaya apa yang dia cakap,sampai dia berani tegur orang tu ego,berani hadapi risiko untuk cuba bagitau pada orang ego tersebut.Sanggup hadapi kemungkinan dan situasi yang berlaku bila dah tegur orang ego tu.

Kenapa aku kata macam tu

Sebab aku pun selalu cakap orang lain ego.--> Memeyyy aa..nama pun ego,mesti rasa diri sendiri betul,kan?hahaha

0 comments:

Lilypie Angel and Memorial tickers