Monday, August 1, 2011

Mereka cedok lauk ke pinggan sambil pejam mata..

Aku masih lagi seperti budak-budak.Bangun sahur pun orang yang kejutkan lagi.Nak harapkan aku, 

"Ahh...tak nak sahur la,takpa..tak lapar...!"

Itu ayat aku yang ego lagi berlagak kenyang.Lepas tu pukul 10 pagi,pergi mengadu cakap tak larat nk buat apa-apa sebab tak ada tenaga! Bagus!!Nak tak nak,terpaksa jugak sahur.Sebenarnya aku kurang gemar bersahur,mesti bakal sakit perut secara automatiknya.Tambah-tambah pulak,masa bersahur tu adalah masa-masa tidurku yang enak.Kes sayang nak tinggal katil yang utamanya.

Sahur kat sekolah,universiti dan rumah sangat berbeza.

Sekolah - Aku jarang sahur.Memang liat nak bangun,sejuk kot terpaksa turun bawah dan jalan jauh.(Padahal blok hostel sebelah je dewan makan).Tapi entah,perasaan malas lebih hebat.Seingat aku,berapa kali je sahur kat sekolah.Warden pun satu hal,masa tu jugak la dia pasang kisah-kisah SAKARATUL MAUT dan bayangan-bayangan kematian dekat PA System.Tutup la selimut segala bagai pun,bila terbayang saat-saat nak hadapi kematian,terus bangun! Kat dewan makan lain pulak kisahnya.Aku tengok makcik dan kakak yang cedok lauk kat budak-budak,cedok lauk sambil pejam mata.Kesian!


Universiti - Sahur di kampus memang rilek.Nak bangun ke,tak bangun ke...takde hal.Awal-awal masuk kampus dulu,malas jugak sahur.Tapi bila ingat pasal kelas dan makmal siang-siang nanti tak larat,aku terpaksa sahur jugak.Selalunya,aku beli makanan sahur sekali dengan makanan waktu berbuka.Dah besar pandai jaga kecantikan.Kalau bangun tidur,muka mesti sememeh! Nak keluar pergi cafe,malu sebab ramai pulak jejaka kutu rayap yang masih tak tidur-tidur tapi terus bersahur. Kesimpulan,beli siap-siap la lauk masa waktu berbuka tu.


Rumah - Rumah adalah tempat bersahur paling awal dalam hidup aku.Paling awal di sini bermaksud,pukul 4 pagi lagi dah suap nasi ke mulut.Kalau tak pukul 4,mesti pukul 4.15pagi.Kat kampus dan sekolah..pukul 5.15 tu baru bangun..Kat rumah,lauk sangat banyak tapi aku letak 1 jenis je..Semua gara-gara takut sakit perut sampai tak boleh tidur nanti.Lepas makan,lepak-lepak kejap tunggu Subuh dan tidur.Dulu kecik-kecik,aku suka baca majalah Mangga sebelum waktu Subuh sambil minum air Nescafe panas.Bila fikir-fikir balik,ape kejadah baca majalah Mangga..!! Hurmm...


p/s : Kisah sahur aku tak menarik pun sebenarnya.Tapi aku saja nak ingat balik pengalaman bersahur.Orang lain best la dapat merasa sahur di kedai,mesti meriah!

4 comments:

cik_nini said... Reply To This Comment

hehe. yang best sahur dekat UniMAP. curik masak moi dekat hostel.

tadi adik nini suap nasi masuk idong sebab ngantuk. HAHA

Cik Ila said... Reply To This Comment

nini : Mcm2 kan gelagat org berpuasa...
olololo comelnye...kmslm kt adik nini tu ye..hehe

Zulfikar Hazri said... Reply To This Comment

dulu sahur kat asrama tak sedap lansung... tapi makan jugak...

selalunya memang tak pegi sahur pun.. cicah biskut je dalam bilik....

hahahaha...

Cik Ila said... Reply To This Comment

Zulfikar : Kenyang ke mkn biskut je??? ;)