Wednesday, August 3, 2011

"Nak bagi bunga kat dia,sebab die puasa penuh..!"

Assalamualaikum


Cerita pasal puasa lagi.Kalau kira dengan jari,dah 15 tahun aku berpuasa dengan jayanya.Mula puasa umur 8 tahun.Err,lewat ke cepat ek?Mesti ada yang puasa lagi awal dari aku kan?Darjah 1 aku puasa separuh hari je.Masuk je tengahari..aku dah lembik tak boleh nak gerak lagi.Mak aku kata;


"Dah tengahari ni,sikit je lagi nak berbuka!" .Itu kata mak.


Tapi aku lapar.Biasanya kalau lapar,aku cuma duduk diam menandakan aku tak larat nak cakap banyak.Sampai sekarang pun macam tu.Hadiah pertama selepas aku berjaya puasa sebulan penuh masa umur 8 tahun tu adalah BUNGA dari abah tercinta.Biasalah,abah guna 'reverse psychology' masa kecik-kecik dulu.


Abah kasi Bunga?Ni kakak aku punya pasal.Dekat rak barang-barang kakak,aku nampak bunga dalam kotak plastik.Masa tu femes jugak bunga macam tu,sesuai untuk buat gift.Aku pun,tanpa berfikir panjang,aku cakap nak jugak bunga tu..nak kasi hadiah kat cikgu..


Abah pun setuju dan bawak aku ke kedai.Abah cakap dia tak tahu bunga yang macamana aku nak.Last-last,kakak aku pulak terpaksa teman pergi kedai..Keh3..
Lepas aku pilih,aku pun setuju nak ambil bunga dalam kotak tu.Penjual kat kedai tu Cina,kawan abah.

Abah cakap kat dia;

"Nak bagi bunga kat dia,sebab dia puasa penuh!"
Cina tu cakap;

"Oo..baguh2..kecik2 poso penuh doh!"
(Ni ayat orang Cina Kelantan,loghat Cina diketepikan,loghat Kelate diutamakan!)


Terawih?Dulu selalu ikut je abah buat terawih,biasa terawih kat rumah je.Awal-awal puasa,penuh la saf (Ayah,mak,aku,kakak)..Agak-agak masuk hari ke seterusnya sampai ke hujung puasa,semua dah mengaku kalah,tinggal abah seorang je terawih.Aku mengaku kalah jugak,pergi tengok TV..--> Kecik-kecik lagi dah malas aku ni kan?huhu


p/s : Suatu saat dan ketika,kita sangat merindui zaman kecik-kecik dulu......hmmmm! ;p

4 comments:

Azwan Aziz said... Reply To This Comment

"...nak bunga jugak..."

hehe :)

Cik Ila said... Reply To This Comment

Ishh..ape ni..laki nak bunga jugak..

GaRy™ said... Reply To This Comment

hehehe...orait la tuh... gary dulu posa start 11 tahun... muahahaha... XP

Cik Ila said... Reply To This Comment

Gary : alah..laki xpe...hehehe