Saturday, November 6, 2010

Bukan salah ibu mengandung

Semua orang mau hidup senang,kan?Yela,siapa nak hidup susah?Rumah besar,kereta besar,duit banyak,moden dan segala bagai..lagi-lagi macam gambar ni.

Itu saya.Tapi kereta bukan saya punya
 Mak aii...kalau tanya budak-budak,bila besar nak jadi ape?Mesti jawap;

"Nak jadi doktor,jadi engineer,jadi arkitek! Nanti kerja dapat duit banyak,pastu jadi kaya!!"

Tak paham.Apa sebenarnya motif budak-budak kecik nak kerja? Nak jadi kaya je ke?
 (Padahal diri sendiri pun pernah ditanya nak jadi apa bila besar)

Er,sebenarnya tak tahu la salah siapa.Yang pasti,bukan salah ibu mengandung,okey!Salah bapak yang tak boleh duduk diam  ibubapa yang terlampau bangga dengan anak.Tak bagi anak rasa susah.Sampai tak boleh survive.Buat kerja-kerja penat sikit merungut.Agak-agak la,ada tak anak-anak yang sanggup buat nak buat kerja ni.


Mencuci kubur
Entri ni khas buat anak-anak yang dirinya selalu senang,yang selalu cerewet,banyak songeh tu...Ingatlah,walau macammana pun,hidup ni takkan selamanya bahagia.Satu masa,kita tetap akan hadapi jugak rasa susah.
Bila susah,baru lah kita tahu macammana rasa orang yang hidup susah,kan?So,fikir-fikirkan.

5 comments:

makdara TERdiva said... Reply To This Comment

MDT berangan nak jd stewardess..
aci tak??

Cik Ila said... Reply To This Comment

aci gak...MDT jadi stewardess yg plg cun melecun tau!! mesti!!! hehehe ;)

makdara TERdiva said... Reply To This Comment

cik ila dah email addres kt MDT ke belom??? pat2 email ye :)

Redbloodsnow said... Reply To This Comment

bg zie kan...better didik anak rasa susah dulu. so that anak bile dh beso leh berdikari n if rezeki jd kaya...insya'ALLAH x akan sombong n appreciate what ALLAH SWT had given to them

tol x dear? haha

Cik Ila said... Reply To This Comment

btul tu zie...sama2 la kita mendidik anak sebaiknya..ecehh..tapi zie dlu la ade anak.kan???hehehehe